The Grampians - Reisverslag uit Halls Gap, Australië van Frank Idsinga - WaarBenJij.nu The Grampians - Reisverslag uit Halls Gap, Australië van Frank Idsinga - WaarBenJij.nu

The Grampians

Door: Frank

Blijf op de hoogte en volg Frank

20 Maart 2014 | Australië, Halls Gap

The Grampians is een beschermd natuurpark (er zijn er meer dan 100 in Australië) tussen Adelaide en Melbourne. Het kost ons de nodige moeite om daar te komen. Er gaat maar enkele keren per week een trein. Daarom nemen we maar de bus. We moeten twee keer overstappen. In de bus naar Horsam (spreek uit: awesome) worden we vergezeld door een zelfuitgeroepen a capela artieste die zelfs na herhaaldelijke vragen van meerdere passagiers niet stil is. Pas als de chauffeur dreigt haar in het eerstvolgende gehucht uit de bus te gooien, keert de rust weder. We hebben geluk, bij onze overstap gaat de dame mee en begint de heisa opnieuw. Onze laatste overstap is op een schoolbus naar Halls Gap, wat in het hart van de Grampians ligt. De chauffeur zet ons netjes voor de deur van het hostel af. Het is een nieuw ecologisch hostel. Het is erg rustig en we krijgen een eigen kamer. Als we 's avonds het eten gaan klaarmaken zien we in de achtertuin overal kangaroes. Chris, de eigenaar van het hostel weet te vertellen dat met een beetje geluk we ze later zien boksen met elkaar omdat het bijna broedseizoen is. Chris is een echte local en runt samen met zijn vrouw het hostel. Ze zijn erg vriendelijk en brengen ons naar de startpunten van wandelingen en de supermarkt. 's nachts mogen we wombats voeren die vlakbij het hostel wonen. Er leefde voorheen ook een python, maar die is inmiddels overleden.
We maken een aantal wandelingen, onder andere de Pinnacle Walk, welke geweldige vergezichten geeft. Daarnaast staan we (eenmalig!) vroeg op om de zonsopgang te zien. Gezien het hostel een enorme tv heeft kijken we in de avond lekker lui wat series. Als hoogtepunt in de Grampians gaan we rotsklimmen. Ik ben wel ooit met Daan mee wezen boulderen maar dat is toch weer heel anders dan klimmen in de buitenlucht op echte stenen. We hebben een prive gids dus we hebben volop de gelegenheid om aan de gang te gaan. We slaan de beginnerstrack over (jong en sportief dat we zijn). Dat hebben we geweten. NA 2,5 klimmen gaan we met pijn in onze spieren terug naar het hostel. De laatste avond hebben we met alle gasten gezamelijk een barbecue op kosten van het hostel. We regelen tevens een lift naar Melbourne voor de volgende dag en we gaan voldaan slapen.